SMS wciąż zaskakuje. Małe narzędzie, wielkie możliwości.
Możliwość wykupienia leku za pomocą specjalnego kodu, komunikacja w trakcie jazdy samochodem czy otrzymanie powiadomienia o promocjach lub nawet o przesyłce z Poczty Polskiej – to tylko niektóre aspekty życia codziennego, w których sprawdza się i sprawdzać będzie wiadomość tekstowa SMS.
Szybki postęp technologiczny sprawił, że komunikacja mobilna w ostatnich kilkunastu latach przeszła prawdziwą rewolucję. Według wyników raportu „Komunikacja SMS w Polsce 2016/17” aż 86% Polaków na co dzień korzysta ze smartfonów, a 78,6% deklaruje, że posiada na swoim telefonie zainstalowane aplikacje mobilne służące do komunikacji. To jednak nie oznacza zmierzchu obchodzącego niedawno 25-te urodziny SMS-a, gdyż korzystanie z tradycyjnych krótkich wiadomości tekstowych to codzienność dla 96,5% z nas. Co więcej, przed SMS-em otwierają się nowe możliwości.
„Legalny” SMS w samochodzie
Według danych z ww. raportu niemal co piąta osoba nie ukrywa, że czas spędzony w korku wykorzystuje do nadrobienia SMS-owych zaległości. Niestety dla wielu kierowców kończy się to mandatem. Naprzeciw ich potrzebom wychodzą konstruktorzy nowoczesnych aut, którzy oprócz wyświetlacza nawigacji, udostępniają drugi dotykowy ekran dedykowany funkcjom zwiększającym komfort podróży, takim jak ustawienia foteli, funkcje masażu, czy również wprowadzania tekstu np. wiadomości SMS. Jest to alternatywa dla tych osób, które chcą lub po prostu muszą pozostawać w kontakcie, a jednocześnie ze względów bezpieczeństwa powinny przecież unikać korzystania z telefonu.
Z telefonem do apteki
SMS już wkrótce stanie się narzędziem wspierającym służbę zdrowia. Właśnie rusza pilotaż nowego programu elektronicznych recept. Do końca roku według planu mają je realizować wszystkie apteki w kraju, natomiast od 2020 r. wszyscy lekarze zostaną objęci obowiązkiem wydawania e-recept.
Jak w praktyce będzie wyglądać ich obsługa? Jedno z dwóch założeń mówi, że pacjent dostanie za pośrednictwem SMS-a lub na papierowym wydruku specjalny kod kreskowy, z którym uda się do apteki. Tam aptekarz zeskanuje kod i będzie widział w swoim komputerze wystawioną przez lekarza receptę, którą zrealizuje. Mechanizm ten ma wyeliminować problem nieczytelności recept oraz ryzyko wydania nieprawidłowego leku, a także skrócić i uprościć sam proces ich wystawiania.
Wsparcie marketingu i handlu
Wysłanie SMS-a z informacją o aktualnych promocjach czy zniżkach to dla firm ważne narzędzie zwiększające sprzedaż. 3/4 z nas przyznaje, że regularnie otrzymuje SMS-y handlowe i spośród tych osób aż 7 na 10 deklaruje, że chce otrzymywać je nadal, przy czym najchętniej raz w tygodniu (tak odpowiedziało 40%).
– SMS to prosty i tani sposób informowania nieograniczonej liczby odbiorców. To podstawowe narzędzie marketingu mobilnego umożliwiające sprawne dotarcie do klienta. Co ważne, aż 76% odbiorców SMS-ów handlowych przyznaje, że ich otrzymanie staje się impulsem do odwiedzenia sklepu lub skorzystania z usługi. To potwierdza, że nawet krótki, ale treściwy komunikat jest efektywnym wsparciem handlowym – mówi Edyta Godziek, Marketing & PR Manager w SerwerSMS.pl.
Urząd przypomni się SMS-em
SMS-y dotyczące statusu spraw urzędowych, lokalnych zagrożeń czy bieżącej sytuacji na drogach sprawiły, że pozytywnie oceniamy wiadomości nadawane przez instytucje publiczne – dla 97% Polaków są przydatne albo bardzo przydatne. Z kolei dla urzędów to ważny kanał komunikacyjny. Przykładowo już wkrótce Krajowa Administracja Skarbowa wyśle wiadomości do przedsiębiorców, którzy popełnili błędy, składając w ostatnich dniach deklarację JPK_VAT.
– SMS dzięki swojej niezawodności i uniwersalności to najszybsza i najbardziej skuteczna droga informowania o ważnych sprawach bieżących. Lokalne władze coraz częściej wykorzystują SMS-y w komunikacji z mieszkańcami regionu, a Ci cieszą się, że sami nie muszą szukać informacji na stronach internetowych czy ściągać dodatkowych aplikacji – dodaje Edyta Godziek.
Poczta Polska też wysyła
Krótka wiadomość tekstowa stała się też ważnym kanałem komunikacyjnym dla Poczty Polskiej. Otóż od kliku tygodni odbiorcy przesyłek kurierskich Poczty Polskiej dostają SMS-owe powiadomienia z numerem telefonu kuriera, który doręczy ich paczkę. Dzięki temu odbiorca przesyłki dopasowuje usługę do swoich potrzeb, a kurier efektywnej planuje swój czas i trasę przejazdu.
Poczta Polska daje również możliwość skorzystania z tzw. elektronicznego awizo. To darmowa usługa, dzięki której otrzymamy smsem albo mailem informację o możliwości odbioru poleconego na poczcie. Obecnie z usługi korzysta już 300 tysięcy osób.