SMS – najlepszy kontakt „w drodze”
Bieżąca komunikacja z kierowcami, zmiany w zleceniach, powiadomienia o statusach przesyłek i rozkładach jazdy – to tylko niektóre przykłady zastosowania SMS-ów na rzecz usprawnień w branży transportowej. Jest ich znacznie więcej, podobnie jak korzyści dla każdej ze stron takiej komunikacji.
Mówiąc o możliwościach wykorzystania SMS-ów w transporcie i spedycji, warto na wstępie zaznaczyć, że sprawdzają się one zarówno w przypadku prywatnej, jak i publicznej działalności. Ułatwiają kontakt z przebywającymi cały czas w terenie kierowcami, którzy rzadziej mają możliwość korzystać z e-maila czy innych komunikatorów. W przypadku transportu publicznego pozwalają wysyłać powiadomienia do pasażerów, ale także je od nich otrzymywać. Są nieocenione w pracy firm kurierskich, co doceniają i odbiorcy i nadawcy przesyłek. SMS-y to najprostszy, niewymagający dostępu do internetu, najpewniejszy i najtańszy sposób porozumiewania się w tym sektorze.
SMS ułatwia pracę zawodowym kierowcom
Zawodowi kierowcy muszą być przygotowani na to, że ich plan pracy nawet w ciągu dnia może się dynamicznie zmieniać. Anulowanie lub dodatkowe zlecenie, zmiana adresu dostarczenia towaru to sytuacje, które zdarzają się bardzo często. Wówczas niezbędny jest właściwy przepływ informacji – szybki i dający pewność dostarczenia komunikatu.
Drogą SMS można przekazać ważne wskazówki, np. podpowiedzi dotyczące trasy wraz ze współrzędnymi GPS, informacje o zasadach panujących w poszczególnych państwach, jak zakazy ruchu ciężarówek w danych godzinach, czy np. przypomnienia o przekroczeniu czasu pracy za kierownicą, co pozwoli uniknąć ewentualnych kar z powodu złamania przepisów. Z użyciem SMS mogą być również przesłane ostrzeżenia o złych warunkach pogodowych, korkach i wypadkach, które pomogą ominąć utrudnienia i dostarczyć towar na czas.
– SMS daje gwarancję, że informacja zostanie przekazana w sposób bezpośredni i to natychmiast. Dzięki temu odbiorca ma możliwość podjęcia sprawnej reakcji. Cały proces może się odbywać w sposób zautomatyzowany i masowy, bowiem Platforma SMS–owa daje możliwość przeprowadzenia wysyłki kilkuset lub nawet kilku tysięcy wiadomości – mówi Marcin Krasnodębski, Key Account Platformy SerwerSMS.pl, która wspiera komunikację SMS-ową w transporcie. Ponieważ komunikacja SMS pozwala na dwukierunkowe przekazywanie wiadomości, dzięki niej kierowca może też poinformować o problemach, jakie napotkał w trakcie pracy: np. o potrzebie naprawy samochodu lub dodatkowych kosztach przewozowych – dodaje Krasnodębski.
Wartość dodana do usług kurierskich
Zalety komunikacji SMS są bardzo cenione przez firmy kurierskie. Klienci są wobec nich szczególnie wymagający, dlatego każde narzędzia ułatwiające współpracę ze zleceniodawcami jest szczególnie cenne. SMS-em można dziś zlecić nadanie paczki, otrzymywać informacje o tym, gdzie aktualnie znajduje się przesyłka oraz czy np. została już ona doręczona. Wcześniej odbiorca może również otrzymać przypomnienie o tym, że dziś w danych godzinach odwiedzi go kurier, aby ten oczekiwał swojej paczki lub wskazał alternatywne miejsce bądź godzinę odbioru. Wiadomości takie mogą być dostarczane automatycznie przy każdej przesyłce lub być odpowiedzią na SMS-owe żądanie nadawcy.
A jak wygląda komunikacja na linii kurier – firma? „Uwaga, zmiana adresu doręczenia przesyłki z ul. Krajowej 7 na ul. Pszczyńską 2, dot. przesyłki numer 192827” – SMS o takiej treści wysłany może być automatycznie przez aplikację zarządzającą dystrybucją przesyłek lub zredagowany osobiście przez dyspozytora czy pracownika Działu Obsługi Klienta. Centrala może też informować pracowników o bieżącej ścieżce kontaktu (np. w przypadku awarii) lub wysyłać powiadomienia do targetowanych w zależności od regionu grup kurierów.
SMS także w transporcie publicznym
Funkcjonalność, prostota i bezpośredniość to cechy przekazu SMS-owego, które sprawdzają się również w przypadku komunikacji miejskiej. Dzięki ostrzeżeniom wysyłanym kierowcom lub motorniczym przez dyspozytorów i dyżurnych ruchu, pojazdy z pasażerami mogą omijać utrudnienia. Tak dzieje się np. w łódzkim MPK, którego tabor został wyposażony w specjalne wyświetlacze do SMS-ów dla kierowców i motorniczych. Powiadomienia mogą również wysyłać pasażerowie, zgłaszając w ten sposób awarie miejskie czy informując o sytuacjach zagrożenia. Poznaniacy z kolei mają możliwość zapisania się do systemu powiadomienia SMS-em, który wyśle automatycznie wiadomość w momencie, gdy utrudnienia w komunikacji miejskiej będą trwać dłużej niż godzinę. W wielu polskich miastach na co dzień za pomocą SMS-ów można też opłacać przejazd komunikacją miejską.
Sprawne zarządzanie transportem wymaga efektywnego przepływu informacji. Jak widać szerokie spektrum wykorzystania SMS-ów może ten proces usprawnić, zredukować ryzyko ewentualnych zagrożeń i wpłynąć pozytywnie na zyski firmy.
Więcej o SMS-ach w branży transportowej:
https://www.youtube.com/watch?v=R4oyVwG2w3E