Przemysłowe AI: Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje przemysł produkcyjny?
Sektor produkcyjny nie pozostaje obojętny wobec transformacji cyfrowej. Wdrażanie rozwiązań z wykorzystaniem sztucznej inteligencji nie tylko poprawia jakość produkcji, ale i ma pozytywny wpływ na bezpieczeństwo i optymalizację wszystkich procesów, a także szybkie reagowanie na pojawiające się przeszkody. Jak wykorzystuje się AI w fabrykach i dlaczego mówimy w tym kontekście o rewolucji?
Sztuczna inteligencja – czym właściwie jest?
Sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence) wykorzystywana jest dzisiaj w handlu, systemie opieki zdrowotnej, transporcie i wielu innych dziedzinach życia człowieka. Czym jednak w ogóle jest sztuczna inteligencja? Najprościej rzecz ujmując, nazywamy tak systemy bądź maszyny, które naśladują ludzką inteligencję. Dzięki temu sprawnie wykonują zadane polecenia i usprawniają swoje działanie na podstawie sukcesywnie zbieranych informacji.
Budowanie systemu AI odbywa się głównie przez nauczanie maszynowe (ang. machine learning), czyli wyciąganie przez maszynę wniosków z wcześniejszych doświadczeń oraz za pomocą sieci neuronowej – składającej się z sekwencji algorytmów, wyszukujących związki między zmiennymi i przetwarzających dane w podobny sposób, co ludzki mózg.
Jak wykorzystuje się sztuczną inteligencję w produkcji?
Korzystanie ze sztucznej inteligencji w przemyśle ma ogromny potencjał, z którego już teraz korzysta wiele gałęzi biznesu. Możemy wyróżnić kilka głównych zastosowań AI w produkcji. Sztuczną inteligencję możemy wykorzystywać do m.in.:
- prognozowania jakości i wydajności, czyli analizy predykcyjnej
W dobie stale rosnącej konkurencji nie możemy pozwolić sobie na straty i systemy, które nie przynoszą założonych efektów. Współczesne oprogramowania produkcyjne wspierają wykrywanie przyczyn strat. Sztuczna inteligencja analizuje poszczególne procesy, dzięki czemu jest w stanie alarmować nas o zbliżającym się problemie.
- konserwacji predykcyjnej
Celem tej funkcji jest przewidywanie awarii i alarmowanie o niej pracowników. Wykorzystywanie sztucznej inteligencji w produkcji zapobiega także wtórnym uszkodzeniom. Co ważne, dzięki temu, system działa bez niepotrzebnych przerw, a cały proces naprawy może okazać się koniec końców bezstratny.
- zarządzania zapasami
Sztuczna inteligencja wspiera obniżanie kosztów utrzymania zapasów. Dzięki kontrolowaniu stanu magazynów, AI może przewidywać braki zasobów, zanim te się pojawią.
- optymalizacji łańcucha dostaw
Zmiany rynkowe wymagają od producentów elastycznego podejścia do ciągłego usprawniania łańcucha dostaw. Sztuczna inteligencja może nie tylko kontrolować stan zapasów, ale i zużycie energii i surowców. Dzięki ciągłemu zbieraniu informacji i analizie danych, AI wspiera podejmowanie decyzji przez przedsiębiorców, które mają na celu optymalizację wszystkich procesów.
Sztuczna inteligencja a IoT
AI to siła napędowa technologii. W połączeniu z tzw. internetem rzeczy (ang. Internet of Things) ma ogromne korzyści dla przemysłowego ekosystemu. Taka symbioza pozwala na rozwój połączonych inteligentnych maszyn, które mogą dzielić się informacjami i podejmować świadome decyzje bez ingerencji człowieka. Dzięki AI i IoT możemy zbudować pełne środowisko autonomiczne, w ramach którego interakcje między maszynami będą pozytywnie wpływały na wydajność i proces zarządzania danymi.
– Tworzenie systemów sztucznej inteligencji musi odbywać się w sposób rozważny. W końcu głównym celem takiego działania jest wykorzystanie nowoczesnej technologii do zastępowania w pewnych procesach ludzi. Otwarcie się na AI to otwarcie się na niestandardowe rozwiązania. Blulog stara się je wykorzystywać już dzisiaj, proponując klientom wstępnie skonfigurowane urządzenia IoT, które wspierają optymalizację kontroli jakości. – komentuje Daria Roszczyk-Krowicka, Sales and Marketing Director w Blulog, firmie dostarczającej nowoczesne rozwiązania służące monitoringowi i zoptymalizowaniu łańcucha dostaw.
Rozwój AI w Polsce
Według raportu „State of Polish AI 2021” fundacji Digital Poland, Polska zajmuje 1. miejsce wśród krajów CEE i 7. miejsce w całej Unii Europejskiej pod względem liczby ekspertów pracujących nad rozwojem lub wdrożeniem sztucznej inteligencji. Taki wynik pokazuje, jak olbrzymią gałęzią gospodarki staje się rozwój AI. Badani specjaliści wskazali, że 15% ich klientów to klienci z sektora produkcyjnego.
Wdrażanie systemów opartych o sztuczną inteligencję nie zawsze przebiega szybko. Największymi trudnościami, z jakimi zmagają się polskie przedsiębiorstwa to brak dostępu do specjalistów w tym zakresie. Wiele firm ma także problem z brakiem wysokiej jakości danych, które są niezbędne, by AI wypracowało przewagę konkurencyjną.
Dla zainteresowanych – wydarzenia dotyczące rozwoju sztucznej inteligencji
Już niedługo, bo w dniach 14-15 września odbędą się targi technologiczne SIDO Lyon 2022 – wydarzenie poświęcone konwergencji technologii IoT, AI, XR i Robotics na potrzeby cyfrowej transformacji firm. Za to tydzień później, bo 20 i 21 września w Amsterdamie będzie miała miejsce europejska edycja konferencji IoT Tech Expo, poświęconej dyskusji na temat ekosystemów IoT.
Źródło: Borowiecki Ł. & Mieczkowski P. (2021) „State of Polish AI 2021”, Fundacja Digital Poland, Warsaw, Poland, April, 2021