Twoim klientem jest millenials? Napisz do niego SMS-a!
WhatsApp, Messenger, Skype to najbardziej popularne aplikacje do codziennego kontaktu używane przez millenialsów. Jak się jednak okazuje, nawet w czasie mody na komunikatory, dla młodych wciąż istotny jest kontakt – zarówno w aspekcie prywatnym, jak i biznesowym – za pomocą krótkich wiadomości tekstowych.
Najważniejszą cechą millenialsów, czyli osób urodzonych po 1990 r. jest życie w tzw. globalnej wiosce, czyli w stałym dostępie do sieci. Specjaliści szacują, że około połowa millenialsów jest online cały czas, na przykład przeglądając Facebooka, pisząc wiadomości lub oglądając filmiki na Youtube. Co więcej, w ciągu ostatnich lat ponad dwukrotnie wydłużył się średni czas, jaki spędzają oni w sieci korzystając ze smartfonów. Według danych statista.com w 2012 r. wynosił on 107 minut, a w 2018 – już 223!
Komunikatory w świecie millenialsów
Najczęściej używaną na świecie aplikacją mobilną do codziennego kontaktu jest WhatsApp – obecnie używa go około 1,5 miliarda ludzi miesięcznie. Wśród pokolenia Y nie cieszy się on jednak taką popularnością jak Facebook Messenger, który mimo wszystko zajmuje w tej materii pozycję lidera. Dane Global Web Index pokazują, że obecne trendy kształtują się następująco:
- 35 proc. – Facebook Messenger,
- 32 proc. – WhatsApp,
- 25 proc. – Skype,
- 10 proc. – Viber,
- 9 proc. – WeChat.
Dlaczego więc SMS-y?
Mimo iż pokolenie millenialsów jest aktywne społecznie, zdecydowanie woli kontakt on-line niż off-line, przy czym jednocześnie woli operować słowem pisanym, slangiem, symbolami. Dzieli się informacjami przekazując sobie wzajemnie komunikaty, linkując do ulubionych treści czy przesyłając grafiki w myśl przekonania, że jeden obraz mówi więcej, niż tysiąc słów… Millenialsi inaczej niż starsze pokolenia postrzegają również np. połączenia telefoniczne. Według badań Open Market 75% zapytanych millenialsów w sytuacji wyboru wolałoby SMS-a niż rozmowę przez telefon, która w ich opinii jest zbyt czasochłonna i angażująca w dobie aktywnego trybu życia. A jak SMS-y wygrywają z komunikatorami? Badani w raporcie „Komunikacja SMS w Polsce 2016/2017” opracowanym przez Platformę SerwerSMS.pl wskazują, że krótkie wiadomości tekstowe są bardziej niezawodne od komunikatorów (67,3 proc. vs 65,6 proc.), szybsze (77,1 proc. vs 73,1 proc.) prostsze w obsłudze (80,4 proc. vs 77 proc.) i bardziej bezpieczne (44 proc. vs 40,6 proc.). Nie bez znaczenia pozostaje również zasięg – do wysyłki SMS-a wystarcza bowiem sieć komórkowa, a komunikatory wymagają dostępu do Internetu, co w pewnych miejscach i okolicznościach może rodzić problemy. W tym argumencie wciąż tkwi największa siła SMS-ów (73,6 proc. vs 46,5 proc.).
Jakie inne elementy przemawiają za tym, że wciąż warto inwestować w komunikację SMS?
- Celny przekaz
Jedną z zasad, jakimi się kierują millenialsi jest YOLO (You Only Live Once). Ma to odzwierciedlenie zarówno w zachowaniach i komunikacji na płaszczyźnie przyjacielskiej, jak i na linii marka-klient. Jeśli wiadomość będzie treściwa, niepowtarzalna i będzie w obszarze zainteresowań millenialsa, ma szansę na oczekiwaną przez nadawcę interakcję. Wiadomość o limitowanej ofercie ulubionej marki, zaproszenie na nietuzinkowy event – do tego typu powiadomień z powodzeniem można wykorzystać SMS.
- Organizacja dnia codziennego
Krótkie wiadomości tekstowe od podmiotów, które również je wykorzystują, mogą stanowić ważne narzędzie pomocne w bieżących czynnościach tj. kontakt z kurierem, autoryzacja przelewu czy przypomnienie o istotnym spotkaniu. Szacuje się, że aż 90 proc. wiadomości tekstowych jest otwierana w ciągu trzech minut od dostarczenia, zatem mogą one realnie determinować intensywny rytm dnia młodego człowieka.
- Angażowanie
Kampania SMS pozwala na dwustronną komunikację, która może być wykorzystana np. przy organizacji konkursów. Nawiązanie do pasji odbiorcy, zachęcenie do dzielenia się aktualnymi emocjami i wydarzeniami z życia millenialsa w zamian za możliwość kreowania marki czy atrakcyjną nagrodę to doskonały sposób na budowanie lojalności wobec brandu.
Okiem eksperta
– Krótkie wiadomości tekstowe są niezawodne, uniwersalne i po prostu ponadczasowe, dlatego nawet rosnąca popularność komunikatorów mobilnych nie wpływa na zmniejszenie korzystania z tej formy komunikacji mobilnej. Fundamentalnym chociażby jest fakt, że aby dany użytkownik mógł porozmawiać z innym za pośrednictwem aplikacji, każdy z nich musi mieć ją zainstalowaną, tymczasem przypadku SMS-ów ten problem nie istnieje. Te zalety jeszcze długo nie pozwolą SMS-om zniknąć z naszego życia, bez względu na to, jakie pokolenie reprezentujemy – podkreśla Edyta Godziek, Marketing & PR Manager Platformy SerwerSMS.pl, zajmującej się wysyłką SMS-ów.