Monitoring temperatury jako wsparcie walki z COVID-19 już od roku w szpitalach
Pandemia wywróciła funkcjonowanie służby zdrowia do góry nogami, a w przeciążonych placówkach medycznych stale brakowało narzędzi i rąk do pracy. Dzięki wsparciu ze strony branży technologicznej część obowiązków pracowników mogła zostać zastąpiona nowoczesnym sprzętem, co umożliwiło koncentrację na pomocy chorym. Wśród nich także specjalistyczne rozwiązanie do monitoringu temperatury, ułatwiające codzienną pracę personelu medycznego oraz zapewniające bezpieczeństwo i jakość produktów medycznych.
Pandemia koronawirusa to ogromny cios dla szpitali i służby zdrowia. Na początku 2020 r. nikt nie mógł przewidzieć, jakie rozmiary przybierze to, co miało swoje źródło w Wuhan. Brak odpowiedniego przygotowania placówek medycznych dało się odczuć już w pierwszych miesiącach rozwoju pandemii na terenie Polski. Niewystarczająca okazała się ilość sprzętu medycznego (głównie respiratorów), a także liczba łóżek w salach szpitalnych. Czy dzisiaj jest lepiej? Z pewnością tak, chociaż nad placówkami medycznymi wisi obecnie ciemna chmura w postaci zapowiadanej na jesień czwartej fali.
Mimo iż coraz lepiej zdajemy sobie radzić z obecną sytuacją, warto pamiętać o tym, w jak trudnym położeniu znajdowała się polska służba zdrowia jeszcze półtora roku temu. W początkowej fazie pandemii COVID-19 dla mocno obciążonych szpitali nieocenione było każdego rodzaju wsparcie, które mogło usprawnić ich codzienną pracę. Liczył się każdy gest – zwłaszcza ten, który został okazany natychmiastowo. Bowiem to właśnie szybkość reakcji na problem jest kluczowa w sytuacjach kryzysowych. Cenna okazywała się pomoc zarówno w postaci zasobów ludzkich, jak i nowej technologii, która mogła odciążyć personel medyczny.
Technologia pomocną dłonią dla pracowników szpitali
Obecnie szpitale stoją przed dodatkowym wyzwaniem, jakim jest zapewnienie właściwych warunków przechowywania szczepionkom przeciwko COVID-19. Wiele z nich od marca 2020 r. korzysta w codziennej pracy z nowoczesnych systemów do pomiaru temperatury. Sprzęt został dostarczony do placówek przez firmę Blulog. Inteligentne, bezprzewodowe rozwiązanie jest znacznym ułatwieniem dla pracowników służby zdrowia – zastępuje ich w rutynowych obowiązkach związanych z ręczną kontrolą warunków przechowywania środków medycznych. Dzięki temu są w stanie skupić się na swoim najważniejszym zadaniu, czyli pomaganiu chorym, ponieważ wreszcie mają na to więcej czasu. System wspiera pracę szpitali nie tylko w walce z COVID-19. Pomaga on personelowi medycznemu również na innych oddziałach, co usprawnia funkcjonowanie całych placówek. Jedynie holistyczne działania są w stanie realnie wesprzeć polski system ochrony zdrowia. Tym, co stanowi niewątpliwą wartość niezależnie od specjalizacji oddziału, jest ofiarowanie pracownikom szpitali większej ilości czasu przypadającej na jednego pacjenta.
Dotychczas producent systemu rejestrującego temperaturę i wilgotność wsparł swoją technologią organizację charytatywną Ronalda McDonalda, której misją jest pomoc dzieciom leczonym w placówkach poza miejscem stałego zamieszkania oraz ich rodzinom. Ze swoich obowiązków związanych z ręczna kontrolą temperatury przechowywania żywności zwolnieni zostali wówczas wolontariusze przygotowujący posiłki. Usprawniło to ich pracę i zniwelowało błędy podczas pomiarów. Wartościowa inicjatywa Blulog to efektywniejsze działania wolontariuszy Fundacji Rolanda McDonalda, które przekładają się bezpośrednio na lepszą jakość życia małych pacjentów oraz ich rodzin.
Specjalistyczny system dla szpitali w Polsce i na świecie
Z akcji skorzystało ponad 80 szpitali w Polsce i na świecie.
– Pierwsze przesyłki dotarły do polskich zakładów opieki zdrowotnej już w kwietniu 2020 r., chcieliśmy dostarczyć je w czasie najintensywniejszych zmagań z koronawirusem. Ostatnie szpitale obdarowane zostały we wrześniu ubiegłego roku. Akcja spotkała się ze sporym odzewem ze strony szpitali, co świadczy o tym, że istnieje w Polsce zapotrzebowanie na systemy ułatwiające pracę personelu medycznego – mówi Daria Roszczyk-Krowicka, Sales and Marketing Director w firmie Blulog. Inicjatywa przyniosła bardzo pozytywne rezultaty, na co wskazują poniższe dane.
W Polsce:
- w ramach inicjatywy obdarowane zostały 82 szpitale,
- łączna suma środków przeznaczonych na wsparcie placówek medycznych wyniosła ponad 20 000
- obdarowane zostały szpitale w niemal wszystkich województwach.
Na świecie:
- wsparcie technologiczne od firmy Blulog otrzymało 12 szpitali,
- specjalistyczne systemy monitorujące warunki przechowywania przekazano obiektom w Brazylii, Argentynie, Grecji, Francji oraz we Włoszech.
Kontrola warunków przechowywania – dlaczego tak ważna?
Urządzenia kontrolujące temperaturę i wilgotność w miejscu przechowywania pozwalają na utrzymanie najwyższej jakości produktów. Zdalny, bezprzewodowy monitoring tych parametrów zapewnia bezpieczeństwo oraz oszczędność czasu pracowników, którzy nie muszą własnoręcznie sprawdzać warunków składowania artykułów. Powiadomienia o zbyt wysokiej temperaturze i innych nieprawidłowościach w miejscu przechowywania wysyłane natychmiastowo na maila, co umożliwia szybko reakcję, zmniejszając ryzyko marnowania produktów medycznych, w tym leków czy szczepionek.
– System Blulog to rozwiązanie wspierające branżę medyczną i nie tylko. Służy do pomiaru warunków przechowywania wszelkich produktów wrażliwych na temperaturę czy wilgoć, w tym właśnie farmaceutyków, szczepionek, a także żywności. Inteligentne rejestratory sprawdzają się w wielu obszarach – m.in. usprawniają procesy logistyczne i dbają o odpowiednie warunki podczas transportu towarów. Rozwiązanie, jakim jest zdalna kontrola temperatury, pomaga placówkom medycznym i farmaceutycznym, a także firmom cateringowym oraz restauracjom, co jest szczególnie istotne teraz, kiedy zarówno służba ochrony zdrowia, jak i gastronomia przechodzą kryzys z powodu pandemii COVID-19 – podsumowuje Daria Roszczyk-Krowicka.