SMS ma już 25 lat!
Ćwierć wieku temu, 3 grudnia 1992 roku Neil Papworth, pracownik brytyjskiego Vodafone, wysłał pierwszego SMS-a do swoich kolegów, którym złożył życzenia z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Nie spodziewał się, jak ten krótki komunikat zrewolucjonizuje globalną komunikację.
„Merry Christmas” – tak brzmiała treść SMS-a, który w swoim założeniu miał być wykorzystywany jedynie przez operatorów, aby informować klientów o awariach sieci czy zmianach w ofercie. Szybko okazało się jednak, że jest to świetny sposób komunikacji, przez co dziś trudno nam wyobrazić sobie życie bez krótkich wiadomości tekstowych.
SMS – na co dzień i od święta
SMS-y wykorzystujemy w codziennej komunikacji z rodziną i znajomymi, a także z powodzeniem w biznesie. Za pomocą krótkich wiadomości tekstowych umawiamy się na spotkania, przekazujemy sobie bieżące sprawy i składamy życzenia – czy to podczas podroży, leżąc w łóżku lub stojąc w kolejce. Napisanie SMS-a jest szybki i proste, więc nic dziwnego, że robi to praktycznie każdy z nas – ich odbieranie i wysyłanie deklaruje aż 96,5% Polaków (dane: badanie Komunikacja SMS w Polsce 2016/17).
Tak duża popularność SMS-ów sprawiła, że znalazły one również zastosowanie w działaniach marketingowych, usługowych, administracyjnych, bankowych, a nawet w sektorze służby zdrowia i edukacji – dziś możemy otrzymać powiadomienia o rabatach oraz promocjach, statusie realizacji wysyłki, zaległej płatności, korkach, wizycie u lekarza lub wynikach egzaminów. SMS-y odgrywają też ważną rolę w komunikacji kryzysowej – polskie samorządy coraz częściej korzystają z możliwości informowania swoich mieszkańców o spodziewanych klęskach żywiołowych czy problemach komunikacyjnych. Ten rodzaj komunikacji spotyka się z dużą aprobatą – według raportu Komunikacja SMS w Polsce 2016/17, 97% Polaków uznaje wiadomości od instytucji publicznych za bardzo przydatne lub przydatne, 76% otrzymuje SMS-y od firm i sklepów i ponad 2/3 deklaruje, że chce je otrzymywać nadal. Co sprawia, że popularność krótkich wiadomości tekstowych jest tak duża?
– Największą zaletą korzystania z SMS-ów jest przede wszystkim ich prostota. Dla większości to najbardziej sprawdzona metoda łączności, dostępna niezależnie od posiadanego modelu smartfona czy telefonu, sieci komórkowej i dostępu do internetu. Ponadto każdy wie, jak napisać SMS i jak go wysłać, bowiem proces tworzenia wiadomości jest krótki i intuicyjny – mówi Edyta Godziek, Marketing & PR Manager w platformie SerwerSMS.pl. Jego uniwersalność powoduje, że ciągle, mimo rozwoju innych form komunikacji, cieszy się niesłabnącą popularnością – dodaje.
25 lat ewolucji i rozwoju
Wysłanie 25 lat temu pierwszego SMS-a zapoczątkowało rewolucję w komunikacji mobilnej na świecie. Wiadomości tekstowe stały się podstawą do powstania nowych narzędzi: MMS-ów, za pomocą których można przesyłać obrazy i zdjęcia, a także SMS Voice, które pozwalają dostarczać wiadomości dźwiękowe nawet na telefony stacjonarne.
Na przełomie XX i XXI w. popularne stały się również tzw. SMS-y Premium, czyli wiadomości tekstowe o podwyższonej opłacie. Mimo iż wiążą się z dodatkową płatnością, są chętnie wykorzystywane do wspierania akcji charytatywnych, udziału w konkursach, głosowaniach oraz przy dokonywaniu mikropłatności. SMS-em można dziś otrzymać również paragon ze sklepu, wykorzystać go w procesie zakładania własnej firmy, jako dowód sądowy, czy narzędzie w procesie rekrutacji. Jego zastosowanie ogranicza już w zasadzie tylko kreatywność. Na razie nie zanosi się więc na zmianę roli SMS w naszym życiu i chyba wielu tej zmiany by nie chciało. Życzmy mu zatem kolejnych jubileuszy.